Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 2018

Evoluţia preţurilor de consumîn Republica Moldova în luna februarie 20181

Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna februarie 2018 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni, din martie 2017 pînă în februarie 2018) a constituit 5,4%, inclusiv la: produse alimentare – 8,1%, mărfuri nealimentare – 2,8% şi servicii prestate populaţiei – 4,7%.

Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie 2018 faţă de ianuarie 2018 a constituit100,2% (informativ: în februarie 2017 faţă de ianuarie 2017 IPC a marcat 101,2%)2.

Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,2 la sută a fost determinată de majorarea preţurilor la produsele alimentare cu 0,3 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 0,2 la sută şi la serviciile prestate populaţiei – cu 0,1 la sută (Tabelul 1).

În luna februarie 2018 faţă de ianuarie 2018 o creştere mai semnificativă a preţurilor s-a înregistrat la următoarele produse alimentare: cartofi – cu 4,9%, fructe proaspete – cu 4,7% (în special: struguri proaspeţi – cu 22,9%, fructe exotice – cu 3,3%, citrice – cu 3,0%, fructe de livadă sămînţoase – cu 1,5%), legume proaspete – cu 2,1% (în special: varză – cu 19,5%, dovlecei şi bostani – cu 18,4%, ceapă uscată – cu 5,2%, sfeclă roşie – cu 4,1%, morcovi – cu 4,0%, ciuperci proaspete – cu 1,3%), lapte şi produse lactate – cu 0,9% (în special: lapte integral – cu 1,6%, brînză din lapte de vacă – cu 1,2%, smîntînă – cu 1,0%), votcă – cu 0,7%, unt ţărănesc – cu 0,2%.

Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate unele scăderi ale preţurilor la ouă de găină – cu 8,9%, tomate – cu 7,5%, castraveţi – cu 6,7%, usturoi – cu 4,5%, ardei dulci – cu 2,0%, făină de grîu – cu 1,5%, carne, preparate şi conserve din carne – cu 1,2% (inclusiv: carne de porc – cu 3,5%, subproduse – cu 2,3%, preparate din carne şi semifabricate – cu 2,0%, carne de oi – cu 1,9%, carne de vită – cu 1,8%, carne de pasăre – cu 0,5%), slănină neprelucrată – cu 1,1%, crupe – cu 1,0%, zahăr tos – cu 0,9%, ulei vegetal – cu 0,8%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm, că în perioada de referinţă preţurile la majoritatea mărfurilor au rămas la nivelul lunii precedente. Totodată, s-au înregistrat unele creşteri de preţuri la aparate electrice pentru îngrijirea personală – cu 0,8%, combustibili – cu 0,7% (în special: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 1,4%, carburanţi – cu 1,0%), pantaloni, sacouri şi pulovere pentru copii, mărfuri sportive, sacouri, pulovere, jachete pentru femei, elemente pentru interiorul apartamentului, mobilă, articole de menaj din ţesături, aparate de aer condiţionat, calorifere, plite electrice, aparate pentru prelucrarea informaţiei – pînă la 0,7%, ţigări – cu 2,0%.

Concomitent, în perioada de raport, la mărfurile nealimentare au fost înregistrate unele reduceri de preţuri la televizoare – cu 1,1%, frigidere şi congelatoare – cu 1,0%, telefoane – cu 0,9%, confecţii pentru copii (costume sportive, cămăşi, bluze, tricouri, paltoane, demiuri, scurte), paltoane şi pardesiuri pentru bărbaţi, scurte de iarnă pentru bărbaţi şi femei, cizme de iarnă pentru bărbaţi şi femei, mijloace de transport, maşini de spălat rufe şi veselă, aragazuri, detergenţi, obiecte de sanitărie şi igienă, aspiratoare, unelte de muncă electrice – pînă la 0,7%.

Pentru serviciile prestate populaţiei în luna februarie a fost înregistrată majorare la tarifele medii lunare pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 3,2%, închirierea apartamentelor – cu 0,8%, serviciile pentru îngrijirea personală – cu 0,6%.

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 5,2%, serviciile transportului aerian de pasageri şi de turism peste hotarele ţării – cu cîte 1,4%, chiria în cămine studenţeşti (or.Comrat) – cu 1,2%, serviciile hoteliere – cu 1,0%. 

Tabelul 1. Rata inflaţiei în februarie 2018 

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Februarie 2018 în % faţă de:

Informativ: Februarie 2017 în % faţă de:

Ianuarie 2018

Decembrie 2017

Februarie 2017

Ianuarie 2017

Decembrie 2016

Februarie 2016

Total

10000

0,2

0,6

5,4

1,2

2,4

4,7

  Produse alimentare

4 006

0,3

1,2

8,1

0,6

2,7

4,8

Pîine

291

0,1

0,3

1,1

0,1

0,2

0,9

Legume

351

2,1

6,6

27,9

1,7

16,2

1,3

Fructe

264

4,7

13,6

26,4

2,8

10,2

11,1

Carne, preparate şiconserve din carne

813

-1,2

-1,7

6,2

0,0

0,1

2,3

Lapte şi produse lactate

551

0,9

1,3

4,6

-0,1

0,2

1,1

Zahăr

85

-0,9

-1,4

-1,0

0,6

1,3

11,9

Ouă

76

-8,9

-11,8

-3,7

-5,3

-6,7

45,5

Ulei vegetal

87

-0,8

-1,7

-8,3

0,2

1,0

7,2

  Mărfuri nealimentare

3 506

0,2

0,4

2,8

0,7

1,6

5,1

Confecții

374

-0,1

0,0

5,9

0,2

0,3

4,0

Încălțăminte

217

0,0

-0,1

5,9

0,3

0,3

9,4

Medicamente

506

0,0

-1,2

-4,6

0,1

-0,3

-2,2

Combustibili

593

0,7

2,4

2,4

1,0

5,1

12,9

Materiale de construcţie

70

0,0

0,0

2,2

0,1

0,1

1,3

  Servicii

2 488

0,1

0,0

4,7

2,7

3,0

3,9

Servicii comunal-locative

1 053

0,1

-0,4

5,6

-0,1

-0,1

-2,8

Apă potabilă şi canalizare

97

0,0

0,0

23,0

-0,6

-0,6

0,6

Energie electrică

428

0,0

-1,1

2,7

0,0

0,0

-9,9

Gaze naturale prin reţea

205

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Încălzire centralizată

139

0,0

0,0

6,5

0,0

0,0

7,1

Transportul de pasageri

240

-0,2

0,0

-0,7

0,0

-0,1

-0,1

Alimentaţia publică

215

0,0

0,1

5,0

0,3

1,1

3,9

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabelul 2.Indicii Preţurilor de Consum (12 grupe principale)

Grupa

Denumirea grupei

Februarie 2018 în % faţă de:

Ianuarie 2018

Decembrie 2017

Februarie 2017

 

Total IPC

100,2

100,6

105,4

01

Produse alimentare şi băuturi nealcoolice

100,3

101,2

108,2

02

Băuturi alcoolice şi tutun

101,2

102,1

114,4

03

Îmbrăcăminte şi încălţăminte

100,0

100,0

105,5

04

Întreţinerea locuinţei

100,1

99,8

104,8

05

Înzestrarea apartamentului

99,9

100,1

103,1

06

Ocrotirea sănătăţii

100,0

99,1

100,8

07

Transportul

100,3

101,4

100,4

08

Servicii de telecomunicaţie

99,9

99,8

99,7

09

Culturăşi odihnă

100,1

99,6

103,0

10

Studii

100,0

100,0

101,4

11

Hoteluri, cafenele şi restaurante

99,9

100,3

104,9

12

Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii

100,6

101,4

106,6

Tabelul 3. Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente

Denumirea indicatorilor

Februarie 2018 în % faţă de:

Ianuarie 2018

Decembrie 2017

Februarie 2017

Total IPC

100,2

100,6

105,4

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,1

100,3

104,8

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

100,1

100,2

103,6

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,2

100,9

106,3

Total IPC exclusiv combustibili

100,2

100,5

105,6

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi

100,3

101,2

108,1

Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate

100,0

99,5

102,4

Indicele preţurilor la combustibili

100,7

102,4

102,4

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,2

100,8

105,7

Figura 1. Indicii Preţurilor de Consum (IPC) februarie 2017 - februarie 2018
(luna corespunzătoare a anului precedent =100)

Preţurile de consum în luna februarie 2018 comparativ cu luna februarie 2017 au înregistrat o tendinţă de creştere cu 5,4 la sută, iar în februarie 2017 faţă de februarie 2016 – cu 4,7 la sută.

 

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la consumul final al gospodăriilor populaţiei din Conturi Naţionale (vedeți metadatele de referinţă).
Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2018. 
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „ Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul BNS la rubrica: Metadate/ Concepte și definiții/ Prețuri).

 

Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11


Distribuie
  • Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER