RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 27.04.2017
Prima / Comunicate de presă / Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna mai 2016
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna mai 2016
10.06.2016
Versiune tipar

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna mai 20161

Biroul Naţional de Statistică informează, că în luna mai 2016 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni din mai 2015 pînă în mai 2016) a constituit 7,9%, inclusiv la: produse alimentare – 8,1%, nealimentare – 7,3% şi servicii – 7,7%.

Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în mai 2016 faţă de aprilie 2016 a constituit 100,2% (informativ: în mai 2015 faţă de aprilie 2015 IPC a marcat 100,5% şi faţă de mai 2014 – 108,1%)2.

Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,2 la sută a fost determinată de majorarea  preţurilor la mărfurile nealimentare cu 0,4 la sută, preţurilor la tarifele serviciilor prestate  populaţiei – cu 0,1 la sută şi de menţinerea preţurilor la produsele alimentare la nivelul preţurilor din luna aprilie 2016 (Tabelul 1).

În luna mai 2016 au crescut preţurile la unele produse alimentare: sfeclă roşie – cu 26,3%, usturoi – cu 16,1%, cartofi – cu 15,2%, morcovi – cu 13,5%, citrice – cu 8,3%, pîine de secară – cu 5,6%, fructe de livadă sîmburoase şi fructe de livadă sămînţoase – cu 5,2% şi respectiv 5,1%, peşte proaspăt – cu 1,5%, carne de vită – cu 1,3%, carne de porc – cu 0,9%.

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la: pomuşoare de livadă (căpşune) – cu 12,8%, legume proaspete – cu 7,2% (în special: varză proaspătă – cu 24,0%, castraveţi – cu 23,2%, ridiche de lună – cu 18,5%, dovlecei – cu 16,7%, tomate – cu 15,6%, ardei graşi – cu 6,5%, vinete – cu 2,3%), brînză din lapte de vacă – cu 2,4%, lapte integral şi făină de grîu – cu cîte 0,9%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în perioada de analiză au crescut preţurile la: sandale pentru femei – cu 6,6% iar pentru copii şi bărbaţi – cu 3,8% şi respectiv 1,4%, costume de baie pentru femei – cu 3,2%, aspiratoare – cu 2,8%, maiouri pentru bărbaţi – cu 2,7%, rochiţe pentru copii – cu 2,6%, costume pentru dame – cu 2,1%, plite electrice – cu 2,0%, aparate de aer condiţionat – cu 1,7%, cămăşi, bluze, tricouri pentru copii – cu 1,4%, biciclete şi costume sportive pentru copii – cu cîte 1,3%, accesorii pentru masă, frigidere şi congelatoare – cu cîte 1,1%, carburanţi pentru autoturisme – cu 1,0%, ţigări – cu 0,3%.

Concomitent, în perioada de raport au scăzut preţurile la: telefoane şi alte aparate pentru comunicarea la distanţă – cu 1,1%, televizoare – cu 0,6%, cărbune de pămînt – cu 0,5%, mijloace de înregistrare a sunetelor şi imaginilor, articole de acoperit capul pentru copii şi femei, ghete pentru copii – de la 0,1% pînă la 0,4%.

La serviciile prestate populaţiei în luna mai a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: plata pentru întreţinerea copiilor la creşe şi grădiniţe – cu 2,0%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 1,9%, serviciile de taxi – cu 1,6%, repararea locuinţelor – cu 1,1%.

Tabelul 1.  Rata inflaţiei în mai 2016      

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Mai 2016 în % faţă de:

Informativ: Mai  2015 în % faţă de:

Aprilie 2016

Decembrie 2015

Mai 2015

Aprilie 2015

Decembrie 2014

Mai 2014

TOTAL

10000

0,2

0,3

7,9

0,5

5,6

8,1

Produse alimentare Mărfuri alimentare

4118,69

0,0

1,4

8,1

1,1

7,3

9,0

Pîine

300

0,0

1,1

8,3

0,1

2,2

3,4

Legume

364

-7,2

4,0

14,4

3,3

35,5

29,2

Fructe

238

3,6

23,1

19,2

10,7

38,3

41,5

Carne, preparate şi conserve din carne

942

0,2

-2,1

0,4

0,0

-0,7

0,5

Lapte şi produse lactate

587

-1,0

-2,0

4,5

-1,7

0,2

3,4

Zahăr

85

0,6

3,1

12,0

0,7

9,8

-1,5

Ouă

78

0,1

-40,1

21,1

-20,0

-47,0

2,8

Ulei vegetal

79

0,0

-0,8

14,9

-0,3

4,8

3,9

Mărfuri nealimentare

3460,77

0,4

0,3

7,3

0,3

6,6

11,0

Îmbrăcăminte

476

0,4

2,5

10,4

0,9

5,9

9,6

Încălţăminte

214

1,2

1,8

7,8

0,8

6,0

10,8

Medicamente

415

0,4

-0,1

8,0

0,8

11,0

13,9

Combustibili

673

0,5

-5,8

-3,1

-0,2

0,3

5,3

Materiale de construcţie

161

0,7

1,2

4,6

0,4

7,1

9,2

Servicii

2420,54

0,1

-1,5

7,7

0,1

1,8

2,6

Servicii comunal-locative

997

0,0

-6,1

9,2

0,0

0,9

1,2

Apă potabilă şi canalizare

91

0,0

0,0

6,3

0,0

6,8

6,8

Energie electrică

396

0,0

-9,9

21,2

0,0

0,0

0,0

Gaze naturale prin reţea

238

0,0

-10,1

-1,4

0,0

0,0

0,0

Încălzire centralizată

146

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Transportul de pasageri

246

0,3

0,5

1,2

0,1

1,8

2,4

Alimentaţia publică

201

0,2

2,9

10,8

1,2

3,7

7,3

Indicii Preţurilor de Consum  (12 grupe principale)

Grupa

Denumirea grupei

Mai 2016 în % faţă de:

Aprilie 2016

Decembrie 2015

Mai 2015

Total IPC

100,2

100,3

107,9

01

Produse alimentare si băuturi nealcoolice

100,0

101,4

108,2

02

Băuturi alcoolice şi tutun

100,0

103,0

113,8

03

Imbrăcăminte şi încălţăminte

100,3

102,1

109,3

04

Intreţinerea locuinţei

100,0

95,8

107,6

05

Inzestrarea apartamentului

100,0

101,6

107,9

06

Ocrotirea sănătăţii

100,0

100,1

106,9

07

Transportul

100,0

95,2

101,2

08

Servicii de telecomunicaţie

100,0

101,0

101,0

09

Cultură şi odihnă

100,0

102,5

105,6

10

Studii

100,7

104,0

109,4

11

Hoteluri, cafenele şi restaurante

100,0

102,9

110,2

12

Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii

100,0

102,8

108,1

Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:

Indicator

Mai 2016 în % faţă de:

Aprilie 2016

Decembrie 2015

Mai 2015

Total IPC

100,2

100,3

107,9

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,4

102,2

109,8

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

100,3

99,5

107,5

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,2

101,1

107,8

Total IPC exclusiv combustibili

100,2

100,8

108,7

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi

100,0

101,4

108,1

Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate

100,1

97,6

107,5

Indicele preţurilor la combustibili

100,5

94,2

96,9

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,1

99,5

107,1

Indicii Preţurilor de Consum (IPC) pentru ianuarie-mai 2016
(cumulativ de la începutul anului) faţă de decembrie 2015

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender.
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă http://www.statistica.md/public/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.  
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43 din 30 decembrie 2009 (metodologia poate fi accesată pe site-ul  BNS la următoarea adresă: http://www.statistica.md/pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264).

Persoană de contact:
Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / e-Raportare  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  / Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
34342 vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2017 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran