RO RU EN
Benzi RSS
Actualizat la: 18.10.2017
Prima / Comunicate de presă / Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 2016
Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna februarie 2016
10.03.2016
Versiune tipar

Evoluţia preţurilor de consum
în Republica Moldova în luna februarie 20161

Biroul Naţional de Statistică informează, că indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie 2016 faţă de ianuarie 2016 a constituit 99,5%, iar faţă de februarie 2015 – 110,3% (informativ: în februarie 2015 faţă de ianuarie 2015 IPC a marcat 102,2% şi faţă de februarie 2014 – 106,5%)2.

Astfel, în februarie a.c. preţurile medii de consum s-au redus în medie cu 0,5 la sută faţă de ianuarie 2016, fiind influenţate de descreşterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,4 la sută, mărfurile nealimentare cu 0,5 la sută şi la tarifele pentru  prestarea serviciilor  populaţiei cu 0,8 la sută (Tabelul 1).

În luna februarie 2016 au scăzut preţurile la unele produse alimentare: ouă de găină – cu 14,4%, tomate proaspete – cu 10,5%, subproduse – cu 4,1%, ceapă uscată – cu 3,8%, fructe de livadă sămînţoase – cu 2,7%, sfeclă roşie – cu 2,5%, carne de porc – cu 2,4%, slănină neprelucrată – cu 2,0%, preparate din carne şi semifabricate – cu 1,7%, carne de bovine – cu 1,4%, ciuperci proaspete şi cartofi – cu cîte 0,7%, orez – cu 0,5%.

Totodată, în perioada de raport au crescut preţurile la: dovlecei şi bostan – cu 10,5%, ardei graşi – cu 3,0%, citrice – cu 2,8%, morcovi – cu 2,7%, varză proaspătă – cu 2,6%, castraveţi – cu 1,5%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în februarie 2016 au scăzut preţurile la: carburanţi pentru automobile – cu 5,6%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 3,5%, cizme de iarnă pentru bărbaţi şi femei – cu 1,4% şi respectiv 0,8%, paltoane şi demiuri pentru copii – cu 1,1%, scurte şi cizme de iarnă pentru copii, mijloace de transport, cărbune de pămînt, articole din blană pentru acoperit capul, aragazuri, televizoare, aparate foto şi camere de luat vederi, aparate pentru prelucrarea informaţiei, aparate pentru igiena personală – de la 0,1% pînă la 0,9%. Concomitent, în perioada de analiză au crescut preţurile la: trenciuri pentru femei – cu 3,6%, dispozitive medicale şi maşini de cusut – cu cîte 1,6%, biciclete şi ghete pentru cros copii – cu cîte 1,5%, obiecte de sanitărie şi igienă – cu 1,4%, cămăşi, tricouri pentru bărbaţi, bluze, tricouri pentru femei – cu cîte 1,3%, mărfuri chimice – cu 1,2%, detergenţi, medicamente, aparate de aer condiţionat, obiecte pentru călătorii – cu cîte 0,4%.

La serviciile prestate populaţiei în luna februarie a fost înregistrată majorarea tarifelor medii lunare la: serviciile birourilor de avocaţi – cu 6,2%, serviciile laboratoarelor medicale – cu 2,5%, repararea obiectelor de folosinţă îndelungată – cu 2,2%, serviciile transportului feroviar internaţional de pasageri – cu 2,0%, alimentaţia publică – cu 1,2%.

În luna de raport s-a redus plata pentru gazul din reţea – cu 10,1%, serviciile transportului aerian – cu 1,9%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 0,8%.

 Tabelul 1.  Rata  inflaţiei în februarie 2016

Mărfuri şi servicii

Coeficientul de ponderare (în decimile)

Februarie 2016 în % faţă de:

Informativ: Februarie  2015 în % faţă de: 

Ian. 2016

Dec. 2015

Feb.  2015

Ian. 2015

Dec. 2014

Feb.  2014

TOTAL

10000

-0,5

0,1

10,3

2,2

3,1

6,5

Produse alimentare Mărfuri alimentare

4118,69

-0,4

0,8

11,8

2,1

3,1

6,0

Pîine

300

0,3

0,9

9,1

0,9

1,2

2,9

Legume

364

-1,1

6,7

34,7

10,3

18,0

19,4

Fructe

238

0,1

7,6

23,8

10,9

16,4

31,9

Carne, preparate şi conserve din carne

942

-1,0

-1,5

1,1

-0,5

-0,8

1,3

Lapte şi produse lactate

587

0,5

1,2

6,7

1,1

1,4

3,6

Zahăr

85

0,2

-0,2

16,8

3,8

1,8

-5,2

Ouă

78

-14,4

-25,3

-3,2

-16,3

-17,4

7,3

Ulei vegetal

79

0,1

0,2

19,3

2,6

2,1

-0,8

Mărfuri nealimentare

3460,77

-0,5

-0,3

8,8

3,7

4,6

10,2

Îmbrăcăminte

476

0,5

1,1

12,7

1,6

2,0

7,3

Încălţăminte

214

-0,1

0,4

10,3

1,8

2,0

8,5

Medicamente

415

0,4

0,7

14,0

3,9

6,0

10,6

Combustibili

673

-3,5

-5,3

-2,4

1,6

0,2

5,3

Materiale de construcţie

161

0,1

0,2

5,9

4,0

4,8

9,8

Servicii

2420,54

-0,8

-0,4

10,0

0,3

0,8

1,9

Servicii comunal-locative

997

-2,4

-2,3

14,4

0,0

0,3

0,7

Apă potabilă şi canalizare

91

0,0

0,0

13,5

0,0

0,0

0,0

Energie electrică

396

0,0

0,0

34,5

0,0

0,0

0,0

Gaze naturale prin  reţea

238

-10,1

-10,1

-1,4

0,0

0,0

0,0

Încălzire centralizată

146

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Transportul de pasageri

246

0,1

0,4

2,6

0,1

0,3

0,8

Alimentaţia publică

201

1,2

1,7

11,9

0,9

1,5

5,7

Indicii Preţurilor de Consum  (12 grupe principale)

Grupa

Denumirea grupei

Februarie 2016 în % faţă de:

Ian. 2016

Dec.2015

Feb. 2015

 

Total IPC

99,5

100,1

110,3

01

Produse alimentare si băuturi nealcoolice

99,6

100,8

112,0

02

Băuturi alcoolice şi tutun

100,5

101,7

113,0

03

Îmbrăcăminte şi încălţăminte

100,3

100,9

111,9

04

Întreţinerea locuinţei

98,2

98,5

111,1

05

Înzestrarea apartamentului

100,3

101,0

109,5

06

Ocrotirea sănătăţii

100,4

100,9

112,0

07

Transportul

97,4

95,9

101,2

08

Servicii de telecomunicaţie

100,0

100,0

100,8

09

Cultură şi odihnă

100,3

101,7

104,6

10

Studii

100,0

103,2

108,6

11

Hoteluri, cafenele şi restaurante

101,2

101,7

111,1

12

Alte cheltuieli pentru mărfuri şi servicii

100,4

101,6

111,8

Indicii parţiali3, calculaţi prin excluderea din IPC a anumitor componente:

Indicator

Februarie 2016 în % faţă de:

Ian. 2016

Dec. 2015

Feb. 2015

Total IPC

99,5

100,1

110,3

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

100,3

101,1

110,6

Total IPC exclusiv produse alimentare şi băuturi

99,4

99,7

109,3

Total IPC exclusiv produse şi servicii cu preţuri reglementate

99,6

100,4

109,9

Total IPC exclusiv combustibili

99,7

100,5

111,3

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi

99,6

100,8

111,8

Indicele preţurilor la produse şi servicii reglementate

99,0

99,2

111,1

Indicele preţurilor la combustibili

96,5

94,7

97,6

Indicele preţurilor la produse alimentare şi băuturi, combustibili, produse şi servicii cu preţuri reglementate

99,1

99,7

110,2

 

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă ale Nistrului şi mun. Bender
2 În conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor de la Conturi Naţionale (ved. metadatele de referinţă http://www.statistica.md/public/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi a fost efectuată pentru calcularea IPC ianuarie 2016.  
3 Calcularea indicilor parţiali a fost efectuată în conformitate cu „ Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază”, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi Biroului Naţional de Statistică N117-07-2203/43
din 30 decembrie 2009(metodologia poate fi accesată pe site-ul  BNS la următoarea adresă: http://www.statistica.md/pageview.php?l=ro&idc=302&id=2264)

Persoană de contact:

Şveţ Margareta
şef al direcţiei statistica preţurilor
tel.0 22 40 31 11

 
 
 
 
Prima Contact Harta
 
Comunicate de presă  / Banca de date statistice  / Statistici pe domenii  / Produse şi servicii  / Recensăminte  / Metadate  / Standardul SDDS al FMI  / e-Raportare  / Formulare și clasificări  / Despre BNS  / Transparenţa în procesul decizional  / Cooperare internaţională  / Noutăţi şi evenimente  / Referinţe utile  / Achiziţii publice  / Funcţii vacante
Sus
109410 vizitatori în decurs de 30 zile
 
Copyright © 2017 BIROUL NAȚIONAL DE STATISTICĂ
Condiții de utilizare
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions // http://www.trimaran.md, B2B and B2C solutions  /  Branding & Graphic Design Services / Website Design and Development  /  E-Commerce Systems / Software Application Architecture and Development / Multimedia solutions  /  2D/3D modeling & animation solutions / Video & Post Production / contact@trimaran.md
Creat de Trimaran